. tektoparty | procházka v krajině a s krajinou
Představte si tělo Země jako dynamickou a neustále se měnící choreografii, jejíž pohyby se vtiskli do tvarů krajiny. Umělecký projekt tektoparty vás zve k prozkoumání jejích cest. Tato participativní exkurze propojuje obory geologie a umění a nabízí jedinečný pohled, díky kterému můžete vnímat Zemi novým způsobem.
„Psaníčka“ nejen od listonoše
Edukačně výtvarný program pro MŠ, 1. stupeň ZŠ a ZUŠ k probíhajícím výstavám v GVUN Jízdárně ve spolupráci s Muzeem Náchodska.
(Ne)svobodná tvorba
Workshop pro žáky 9. tříd a studenty SŠ: seznámení se se zakázaným uměním a pochopení toho, jak politika ovlivňovala kulturní prostředí za normalizace.
(Ne)viditelné hranice
Pojďme společně hledat hranice! Umění, prostoru kolem i nás samotných. Zkusíme je najít, definovat a možná je nakonec zvládneme i překonat. Potřebujeme hranice stejně jako obraz rám nebo dům zdi? Jsou všechny hranice (ne)viditelné? Dají se překročit? Mají hranice chránit? A pokud ano, tak před čím nebo před kým? Tohle všechno zjistíme! Kde? No přeci obklopeni uměním za hranicemi výstavy IN MARGINE.
#buďjamák – univerzita 1. věku
#buďjamák je cyklus seminářů a workshopů pro středoškoláky. Tento volnočasový program je „laboratoří“, ve které zkoumáme způsoby, jak o divadle přemýšlet, vést dialog a jak divadlo dělat.
1-2-3 encyklopedie
Edukační program pro 2.–5. třídu ZŠ k výstavě Disegno Interno – Eva Švankmajerová / Jan Švankmajer.
16hodinový kurz: Úvod do Filozofie pro děti
Základní kurz, který vás provede programem Filozofie pro děti. V kurzu pracujeme max. s 10 účastníky, s kterými postupně přicházíme na to, co to koncept filozofování znamená a jak je vhodný pro výuku. Program Filozofie pro děti není metoda, kterou bychom vám snadno mohli předat. Cílem je pochopit tento program jako zahájení cesty, na které se budeme věnovat poctivému myšlení.
3D Scan
V rámci workshopu se účastníci seznámí se základní problematikou a druhy vytváření digitálních objektů a vyzkouší si fotogrammetrii v praxi.
Absurdní drama a Václav Havel
Workshop pro studenty SŠ: uvedení do světa absurdního divadla prostřednictvím her Václava Havla.
Ambasador DidaDiv – workshop pro vzdělavatele
Ambasador DidaDiv rozšiřuje metodu tvorby loutkového divadla do praxe učitelů, lektorů a pedagogů volného času. Na workshopu průvodci představí metodiku DidaDiv a odhalí využití principů loutkového divadla ve vzdělávání.
Animační den
Tvůrčí dny s animací, kde si vyzkoušíte základy animace, pochopíte princip a technologie nebo se stanete scénáristou, scénografem, loutkařem a animátorem a rozanimujete si svůj originální příběh.
Animárium
Animace je kouzlo neviděného. Zázrak oživení, který spočívá v tom, co se skrývá mezi jednotlivými obrázky, tedy v práci animátora.
Aninote
Aninote je program určený pro základní umělecké školy a základní školy. Cílem projektu je propojit hudební a výtvarný obor do jednoho audiovizuálního díla. Prostředkem k vytvoření filmu je animace ve svých různých podobách a technikách.
Antonín Dvořák | Americká suita A dur
Vzdělávací experiment České filharmonie spolu s učiteli a jejich žáky. Jeden skladatel. Jeden opus. A zážitková hodina u vás ve škole.
Architúra
Zážitková procházka po budově a aktuálních výstavách.
Argument umění
Seznámíme se s teorií argumentace a využijeme ji k debatování přímo o dílech aktuální výstavy.
Atlas hrdinů
S dětmi projdeme nejznámější pověsti, jejich hrdiny a jejich důležité vlastnosti. Na základě téhle inspirace nakonec třída společně vytvoří vlastního třídního hrdinu pro dnešní dobu.
Audience
Workshop pro studenty SŠ: seznámení s divadelní hrou Václava Havla Audience a jejím historickým kontextem.
Až za velkou louží
Vydáme se po stopách Gustava Mahlera. Probádáme nejskrytější kouty domu, kde prožil své dětství. A díky Mahlerově touze tvořit se dostaneme až do dalekých krajin.
Barevná alchymie v letohrádku
Stálý galerijní program seznámí s historií města Ostrova a s galerií . Tvůrčí aktivity se zaměří především na barvy a experimenty s nimi.
Barevná perspektiva
Galerijní výtvarně vzdělávací program k výstavě s výtvarnou dílnou.
Barevná psychologie
Edukační programy seznamují studenty prostřednictvím dialogu a vzájemné interakce s pestrou paletou uměleckých přístupů a prostředím galerie. Vedou k aktivnímu zájmu o současné umění a rozvoji vlastní kreativity.
Barevný svět
Zážitkový program seznámí děti se základy míchání barev a jejich použití v moderním malířství.
Barokní lékárna a její tajemství
Edukační program pro 2. stupeň ZŠ k rozšíření stálé expozice Brno na Špilberku. Přenesme se do českých zemí 17. a 18. století a nechme se zasvětit do tajů tehdejšího lékárenství, používání bylin a výroby lektvarů.
Bedřich Smetana | Skočná z opery Prodaná nevěsta
Vzdělávací experiment České filharmonie spolu s učiteli a jejich žáky. Jeden skladatel. Jeden opus. A zážitková hodina u vás ve škole.
Bílkova vila
Interaktivní prohlídka představí secesně symbolistickou Bílkovu vilu a tvorbu sochaře, grafika, ilustrátora, autora užitého umění a architekta Františka Bílka. Následovat bude výtvarný workshop inspirovaný expozicí.
Bubínky z dutinky – hudební ekodílna
Kreativní workshop, kde z papírových dutinek vyrábíme jedinečné bubínky. Vytvořte hudební nástroj a zahrajte si na závěrečném koncertu!
Číst Havla
Dlouhodobý vzdělávací projekt Knihovny Václava Havla, jehož cílem je představit Václava Havla (nejen) mladým čtenářům jako literáta a to formou krátkých videoukázek, v nichž čtou autorovy texty známé osobnosti českého veřejného života.
Classroom play – Jak vytáhnout kořeny
Jak vytáhnout kořeny skrze přímou zkušenost samotné herečky vypráví o tom, že jinakost nemusí být stigma a že se každý z nás má právo vyrovnat se svojí rodinnou historií po svém a ve vlastním čase. Zároveň nabízí mladým lidem osobní perspektivu člověka, který je na první pohled odlišný a potenciálně v nich pěstuje ohleduplnost a přirozenou empatii. Projekt se odehrává ve školách, ve vybrané třídě.
Člověk člověku člověkem
Projekt Člověk člověku člověkem je věkově zaměřený na žáky od 3.-5. ročníku ZŠ. Je rozdělen na dva týdenní bloky. První pomocí uměleckých principů a postupů zkoumá události 20. a 21. století, druhý skrz tanec nabízí jinou formu komunikace, která učí vnímavosti vůči sobě, ostatním i okolnímu prostředí.
Co nám roste na zahrádce
Program provádí interiérem i exteriérem Jurkovičovy vily, a seznamuje účastníky s využitím florálních motivů v umění, designu i architektuře.
Co si šeptají andělé
Vzdělávací program ve sbírkové expozici Staří mistři pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ. Přijďte si prohlédnout anděly zblízka a podívat se, jak je zachycovali umělci renesance a baroka.
Debatní liga
Naučte se kultivovaně debatovat a vytvářet argumenty v podnětném prostředí galerie.
Den pro rodiny s autismem v Becherově vile
Odpoledne s aktivitami věnované tématu autismu a všem komu není toto téma lhostejné.
Den, kdy se mi změnil život
Seznámení s konkrétními osudy dětí, jejichž životy významně ovlivnila druhá světová válka a holocaust.
Design je hračka
O původu a vzniku hraček, o designu i designérech - o tom všem se nejmladší návštěvníci galerie dozví na programu Design je hračka.
Design publikací
Jak design ovlivňuje čtení a čtenářský zážitek? Tvořivý workshop pro formální i neformální vzdělávání.
Designérka příroda
Jak designuje příroda a v čem je pro lidi inspirativní? Tvořivý workshop pro formální i neformální vzdělávání.
DESIGNLAB
Kreativní prostor pro workshopy a tvůrčí aktivity, vybavený nejmodernějšími technologiemi na poli odvětví designu a uměleckého řemesla.
Děti, škola a válka
Pojďte se s námi podívat, jak se učilo za protektorátu a zjistit, jak trávily děti a mládež volný čas.
Dialogická prohlídka Umění dlouhého století
Vzdělávací program ve sbírkové expozici 1796-1918: Umění dlouhého století pro studenty SŠ. Dialogická prohlídka je postavená na spolupráci studentů, podporuje hlubší seznámení s díly 19. století – schopnost a sebevědomí umění interpretovat či vzájemně mezi sebou konfrontovat vybraná díla.
Díky smyslům poznám smysl
Program se zaměřuje na děti 2.stupně ZŠ a středních škol. Primárně rozvíjí umělecké cítění a řemeslné dovednosti ve výtvarném oboru. Nabízí rozvoj hmatové a sluchové percepce při prostorové tvorbě vlastního uměleckého díla. Program je součástí projektu Umění do škol.
Dílna středověkého malíře
Vzdělávací program ve sbírkové expozici středověkého umění pro 3.-5. třídu ZŠ. Přijďte nahlédnout do dílny velkého mistra středověké malby.
DISEGNO INTERNO
Komentovaná prohlídka pro SŠ k výstavě Disegno Interno – Eva Švankmajerová / Jan Švankmajer.
Divadelní ateliéry Paměti národa
Na divadelních ateliérech děti a mladí lidé společně hledají a vypráví příběhy, jež zachycují důležité momenty moderní historie a jsou uchovány ve sbírce Paměť národa.
Divadelní Bojovka
Divadelní bojovka je zážitková a interaktivní divadelní aktivita, která si klade za cíl představit dětem významná historická témata zábavnou formou. Těžištěm bojovky jsou interaktivní scénograficky zpracované objekty obsluhované zkušenými herci.
Divadelní improvizace pro učitele a nejen pro ně
Divadelní improvizace pro všechny, kteří si chtějí zahrát a zároveň načerpat inspiraci hrAvých cvičení s metodikou jejich používání v literárně dramatických aktivitách a obecně v práci se skupinou. Cestou praktických cvičení zaměřených psychosomaticky aktivuje pohotovost, všímavost, flexibilitu, umění reagovat na změnu a poradit si v nepřipravené situaci, která vzniká teď a tady v interakci se spoluhráči.
Divadelní třída CED
Dramaťák pro mladé ve věku 14-18 let se zaměřením na experimentální divadlo
Divadlo je metafora – projektový den
Dopoledne, během kterého se seznámíte s divadelními profesemi, procesem tvorby i s Romeem a Julií. Pro jednu školní skupinu.
Dizajniště na cestách
Dizajniště na cestách je mobilní interaktivní expozicí pro děti od 8 do 12 let, která hravou formou seznamuje s metodou designového myšlení. Krok za krokem se děti naučí myslet a navrhovat jako designér a ještě si něco odnesou.
Doprovodný program k aktuální výstavě v Dětské galerii Lapidárium
V roce 2024 výstavy připravují autoři, kteří kromě své volné tvorby učí na vysokých uměleckých školách. Jde o umělce s výraznou citlivostí, kteří vizuálně přemýšlejí odlišným způsobem a tvorba pro děti je pro ně výzvou
Doupata, skrýše a pasti
Intimita a bezpečí. Přizpůsobit se podmínkám a prostředí. Komunikace beze slov. Odnaučování. Jak to my, zvířata, prožíváme? Program k výstavě Uprchlá, našel skrýš, stále uniká (Zvířecí zpravodajství).
DOX: Digitální gramotnost
Nabídka vzdělávacích program navazující na projekt #Datamaze: Datové bludiště. Umělecké projekty tematizující svět počítačů a internetu ukazují, jak na nás působí a jak proměňují náš život i okolní svět.
DOX: Literatura a rozvoj empatie
Nabídka vzdělávacích programů, která se inspiruje metodikou sdílení příběhů projektu Narrative 4, využívá vyprávění, literaturu a vizuální umění. Kromě jiných kompetencí rozvíjí empatii a schopnost naslouchat druhému.
DOX: Společenské vědy
Nabídka vzdělávacích programů, která vznikla ve spolupráci a s využitím metodiky Heroic Imagination Project prof. Philipa Zimbarda tematizuje problematické sociálně-psychologické jevy ve vztahu k chování jedince ve společnosti.
DOX: Vizuální umění, architektura a design
Nabídka vzdělávacích programů, která využívá potenciál výstav a architektury Centra DOX, představuje důležité role umění prostřednictvím rolí v umění. Umělec, kurátor, divák, architekt. Odvaha být (spolu)autorem.
Dům U Kamenného zvonu
Interaktivní prohlídka představí gotický Dům U Kamenného zvonu, jedno z nejpravděpodobnějších míst narození Karla IV.. Následovat bude výtvarný workshop inspirovaný expozicí.
Dusno
Co říci o době normalizace, kterou mnozí důvěrně znají a jiní si těžko představí, jak se v ní žilo? V dokumentární inscenaci Dusno vyprávíme příběhy mladých lidí nezatížených minulostí, kteří se konfrontují s postoji svých rodičů a své teprve hledají. Na jevišti se proplétají čtyři osudy Anky, Davida, Juanity a Evy.
EDIPT aneb mít všech pět pohromadě
Zábavná, tvořivá a dobrodružná cesta při které se naučíte objevovat skvělé nové nápady. V 5 krocích se naučíte metodu designového myšlení, která vám pomůže generovat nápady na problémy nebo výzvy, které potřebujete řešit.
Edukační program
Edukační program k výstavě TOYEN / Knihy bez hranic
Edukační program Online Hero
Projekt Online Hero přibližuje téma politického marketingu studentům a studentkám středních škol skrze divadelní prostředky a zážitkovou pedagogiku.
Edukační program v Semlerově rezidenci
Vzdělávací program v Semlerově rezidenci se zaměřuje na obor architektury a osobnosti spojené s architektonickou tvorbou. Zahrnuje obecné znalosti o daném oboru a uvádí je na konkrétních příkladech.
Edukační programy
Edukační programy mají za cíl přiblížit moderní historii prostřednictvím osobních zážitků a vzpomínek pamětníků zpracovaných v archivu Paměti národa během několika vyučovacích hodin.
Ekodesign pro žáky základních škol
Program pro všechny, kdo chtějí změnit běžné věci každodenního použití - dát jim novou podobu a dokonce i smysl. Fantazii se meze kladou pouze z hlediska neblahého vlivu výrobků na životní prostředí!
Etika ve fotožurnalistice – projekce s diskusí
Projekce filmu Zázračný aparát doprovázená diskusí s lektorem na téma Etika ve fotožurnalistice.
Fantom Lidické galerie
Přijďte navštívit galerii! Galerie může být plná příběhů a pohádek. Program formou dramatických a výtvarných metod.
Festival Svobody
Projekt Festival Svobody umožňuje studentům gymnázií a SŠ objevovat souvislosti a paralely mezi jejich současným vnímáním okolního světa s dobou, ve které žili v jejich věku rodiče a prarodiče. Tedy převážně s historií 20. století.
Fialky a mejdlíčka – dětství pod rudou hvězdou
Inscenace Fialky a mejdlíčka je dokumentární divadlo s živým vyprávěním, které nás přenese do světa dětí před sedmdesáti lety, kde voněly cukrové fialky, ale zároveň nade vším zářila rudá hvězda. Tři pamětníci zpřítomňují skutečné příběhy svého dětství. V následné diskuzi se rozvíjí mezigenerační dialog.
Filmování naslepo
Účastníci budou mít možnost si zkusit naučit se základní dovednosti filmování netradiční formou a spolu se základy filmové tvorby se naučit efektivnímu dialogu, empatii ke druhým a spolu s tím nahlédnout do světa nevidomých.
Filmové a audiovizuální kurzy a workshopy
Filmové a audiovizuální dlouhodobé i krátkodobé kurzy, praktické workshopy, besedy s tvůrci, filmové festivaly neprofesionálních filmařů a studentů filmových škol.
Filmový experiment
Filmová laboratoř? Ohňostroj filmových nápadů o tom, že i film může být jedním velkým vzrušujícím pokusem a ne všechny filmy jsou takové, jak je známe. S některými zažijeme pocit absolutní tvůrčí svobody a dobrodružství.
Filozofická dílna pro děti
Naše filozofické dílny jsou vedeny postupy z programu Filozofie pro děti. Dají se upravit pro jakoukoliv věkovou kategorii od 1. tříd až po středoškolské studenty. Můžete si vybrat z námi navržených dílen, případně se s námi poradit o změně tématu.
Filozofie pro děti
Filozofie pro děti staví na pragmatismu, který vychází z přesvědčení, že pravdivost a podstatu věcí poznáváme nejlépe v dialogu. A právě dialogu se (nejen) děti pomocí této metody učí. Během společného programu si děti vyzkouší, jak v příběhu najít zajímavá témata a jak je následně prozkoumat do hloubky.
Galerie, seznamte se
Společně se vydáme po stopách vzniku této stavby. Vypátráme, k čemu taková galerie vlastně slouží a proč je dobré ji pravidelně navštěvovat. Naším průvodcem bude sám pan architekt Osvald Polívka. Spolu s ním zjistíme, k čemu jsou v galerii obrazy, jak se k nim máme chovat a čeho si na nich všímat.
Galerijní animace
Děti se učí nejen pozorovat a vnímat umělecká díla, ale také se aktivně zapojí do procesu přijímání informací a objevování nových přístupů ke vzdělávání. Díky tomu se mohou cítit více zapojeni a motivováni k aktivitě.
Geometrická abstrakce aneb co bere a přináší omezená forma
Program je zaměřen na pochopení abstraktního umění a hledání často hluboké myšlenky, kterou dílo nese.
Hercem na vlastní kůži
Workshop Hercem na vlastní kůži nabízí účastníkům možnost vyzkoušet si profesi herce pomocí interaktivních her a cvičení, se speciálním zaměřením na jevištní řeč a pohyb. V průběhu programu se pracuje s příběhem Romea a Julie. Program je součástí většího projektu - Divadlo na vlastní kůži, který rozvíjí porozumění divadlu a podporuje osobnostní růst a komunikaci.
Hlava nehlava
Jaké části má naše hlava a k čemu je používáme? Jaké pocity můžeme výrazem ve tváři vyjádřit? A co řeč těla, u lidí i u soch? To vše společně prozkoumáme a sami si zahrajeme na sochy. Pomůžou nám v tom i sochy Vincence Makovského. Sochařským hlavám pak vymyslíme nová krásná těla.
Hledání baroka
Vzdělávací program ve sbírkové expozici Staří mistři pro studenty 2. stupně ZŠ a SŠ. Přijďte objevit baroko skrz drama či hudbu.
Hledání inspirace v secesi a symbolismu
Edukačně výtvarný program pro 2. stupeň ZŠ, ZUŠ a SŠ k probíhajícím výstavám v GVUN Jízdárně ve spolupráci s Muzeem Náchodska
Hmota mluví
Vzdělávací program ve sbírkové expozici 1956–1989: Architektura všem pro studenty 2. st. ZŠ a SŠ. Vzdělávacím cílem programu je nahlédnout do uměleckého procesu architekta. Skrze konkrétní možnosti hmoty a materiálu porozumět obecným principům a zákonitostem v architektuře.
Hradecká konzervatoř pro lektory kreativního učení
Vzdělávací cyklus seminářů, přednášek a praktických dílen zaměřený na rozvoj lektorských, prezentačních, mluvních a komunikačních dovedností.
Hudební průlet historií – Telefonoval Dvořák Mozartovi
Čím si při komponování svítil W. A. Mozart? A čím A. Dvořák? Od kdy si mohli skladatelé pustit svoje skladby na gramofonu, tisknout noty, vyčistit si zuby pastou? Poznáte nejen hudbu, ale i mnoho dalších souvislostí!
Hudební workshopy na školách
Přinášíme soudobé hudební přístupy přímo do škol. Děti se setkají s hudebními tradicemi regionu, ale také s nástroji současné doby. V průběhu workshopu si děti navíc vytvoří vlastní hudební nástroj.
Hurá na Hrad!
Program Hurá na Hrad! mapuje prostřednictvím hry s dřevěným modelem nejdůležitější momenty vývoje Pražského hradu. Od první církevní stavby (Kostel Panny Marie), kterou postavil kníže Bořivoj I. až po obelisk od Plečnika na III. nádvoří.
I básničky mají nožičky
Přijď se za námi seznámit s Básničkou a dozvědět se, jak vzniká obrázková knížka! Budeme si povidat o základních principech práce s papírem a ukážeme si, jak se vyrábí jednoduchá knížka z papíru pomocí jehly a nitě. Poté si vysvětlíme, co je to ilustrace, jak vzniká a “zailustrujeme” si ve vlastnoručně vyrobených knížkách, které si každý z nás odnese domů.
Iluminátorská dílna
Víte, kdo to byl iluminátor? Že ne? Pojďte tedy s námi do středověká barvírny, která vám jeho profesi představí blíže. Zavedeme vás do světa bádání a experimentování.
Ilustrovaný pamflet pro milence s poezií pro čtenáře mladé (duchem) za dva dny
Se základní znalostí vazby pamfletu si můžete sami vydat (tzv. self-publish) autorský text nebo kresby, můžete si vyrobit vlastní skicák nebo kuchařku a také obdarovat své milované osobním dárkem.
Improvizací (k) tobě
Improvizace je naprosto základní lidskou dovedností. Jednoduchá cvičení rozvíjejí empatii, vnímání sebe sama, kreativitu, nabízí vybití i uvolnění. Dílna je sestavena pro začátečníky a bere v potaz i citlivé zapojení méně aktivních žáků.
Instituty Paměti národa
Interaktivní výstava, která pomocí moderních technologií na základě skutečných příběhů vypráví historii 20.století. Ideální pro náctileté. Příběhy 2. světové války a komunistických 50. let v interaktivní expozici Tichá hrdinství.
Interaktivní prohlídka klášterní písárny
Víte, kdo to byl iluminátor? Že ne? Pojďte tedy s námi do středověká barvírny, která vám jeho profesi představí blíže. Zavedeme vás do světa bádání a experimentování.
JÁ město
Chcete zažít město jinak? Jedno takové na vás čeká v největším výstavním sále Sladovny. Vstupte s námi do města mnoha perspektiv, skrytých významů i výzev k objevování.
Já, kurátor
Program Já, kurátor seznamuje studenty s fungováním Artotéky Moravské galerie v Brně a také s prací galerijního kurátora.
Jak generovat nápady?
Naučte sebe a své žáky designově myslet. Osvojte si tuto metodu, která v sobě obsahuje jak kreativní tak racionální způsob myšlení.
Jak se dělá animace?
Animace je stará jako lidstvo samo. Už pravěcí lidé zkoušeli na stěny svých jeskyní malovat mamuta s osmi nohama a napodobit tak jeho pohyb. Jak animace funguje?
Jak se dělá design
Program slouží jako úvod do oblasti designu a užitého umění. Na příkladech ze stálé expozice Uměleckoprůmyslového muzea se žáci dozví, co je to design, jak vzniká a z čeho se vyrábí.
Jak se dělá galerie
Během interaktivní prohlídky se studenti podívají do všech zákoutí galerie, setkají se s zaměstnanci z různých oddělení a získají tak představu o chodu a fungování současného uměleckého muzea.
Jak se dělá židle
Na příkladech nejrůznějších židlí ze stálé expozice Uměleckoprůmyslového muzea v Brně se studenti seznámí s vývojem českého designu od 19. století až po současnost.
Jak se Karkulka naučila programovat
Pohádky a roboti? Že to nejde dohromady? Nesmysl!
Jak tam tak leželi, tak z toho zkameněli
Sochy Jana Hendrycha jsou rozhodně nejednoznačné a záhadné. Necháme se s jimi inspirovat pro skupinovou práci nad temnými a pravděpodobně nejkratšími příběhy na světě.
Jak to dělal Karl Heller / O historii Becherovy vily
Komentovaná prohlídka se zaměřením na architekturu a historii Becherovy vily a rodiny Becherů se závěrečnou grafickou dílnou.
Jak vstoupit do své fantazie
Edukační program a výtvarná dílna se zaměřením na fantazii a svobodu ve vyjádření.
Jsem lesem
Edukační program pro I. stupeň ZŠ k výstavě Lesem. Jaké to je projít les bosou nohou? Co se ukrývá v jeskyni? Jak „voněl“ uhlíř a co bylo vlastně jeho prací?
Jurkovičova vila v zajetí zlých duchů
Dobrodružný program provádí studenty historií Jurkovičovy vily a seznamuje je s jejími někdejšími obyvateli.
Když byli dětmi
Jan Zrzavý, Jan Štursa, Oldřich Blažíček. Tři umělci z Vysočiny, tři příběhy z doby, kdy byli dětmi. Vyprávění, dobové fotografie a ilustrace současných ilustrátorek, díky kterým si přiblížíme dobu dětství všech tří umělců.
Když sochy ožijí
Co znamená baroko? Jak se pracovalo s krajinou? Mohou sochy ožít? Popřemýšlejme o využití prostoru a plastik v historii i dnes. V multimediálním lapidáriu, si prožijeme setkání s originály soch v různých atmosférách.
Keramický ateliér – Píšťalky
Práce s keramickou hlínou, mezioborové propojení s hudbou, terapie činností. Termín programu 25. 4. 2024, 16.30 – 18:00.
Kinetické prsteny
Kreativní prsteny je program výtvarné tvorby z korálků a bižuterních komponentů pro starší žáky a dospělé.
Klub mladého divadelníka
KMD, který není pouze pozorovatelem představení, ale také místem pro prožívání divadelního umění. KMD se tak stal setkávacím místem pro studenty a mladé divadelní nadšence, pro které pořádáme diskuse, prohlídky a workshopy.
Klub mladých diváků
Klub mladých diváků nabízí roční členství pro skupiny nejméně 10 mladých diváků vedené pedagogem. Zajišťujeme 3, 4 nebo 6 vstupenek do různých pražských divadel rovnoměrně během školního roku. Podrobnosti naleznete na webu www.klubmladychdivaku.cz.
Klub mladých diváků Brno
KMDB je organizace pro studenty a žáky, kteří propadli anebo chtějí propadnout lásce k divadlu. Svým členům přináší pečlivě vybrané tituly napříč brněnskými, ale i mimobrněnskými divadly po celé republice.
Knihtiskařská dílna
Pojďme společně prozkoumat přelomový vynález 15. století. Jaký je to vynález a jak funguje? Kdo byl Johannes Gutenberg? Jak složitá byla práce středověkého písaře v porovnání s prací v knihtiskařské dílně?
Kolečko: Ověřitelé aneb optika v tanci
Krátké taneční představení pro školy + workshop. Jsou tři a ověřují ověřené. Jak je ovlivněn úhel pohledu vnitřními pocity a pohybem v prostoru? Tanečně-vizuální představení, inspirované knihou Zuzany Demlové “Pohádky o kolečkách a nekonečnu”, vás vezme na exkurzi do světa optiky a relativity.
Koncepční podpora kreativity
Cílem akreditovaného školení je zvýšit u pedagogů motivaci a kompetence k zavádění prvků designového myšlení a volné tvorby do výuky.
Koukej, to je divadlo!
Divadelní tvořivá dílna o tom, co je to divadlo, kdo v něm pracuje a jak to celé funguje.
Král má tajemství
Program pro MŠ (od 4 let). V programu provázeném hradním skřítkem Hrozinkou prožívají účastníci pohádkový příběh. Pomohou vysvobodit hrad Špilberk ze zakletí černokněžníka.
Kreativitou k aktivnímu občanství
K čemu je dobré zapojovat do výuky kreativitu a satiru? Jak vzbudit ve studentech zájem o společenské problémy? Jak propojovat předměty i lidi ve společném úsilí? Workshop pro pedagogy a lektory.
Kreativní učení s Centrem uměleckých aktivit
Projekt kreativního učení ve 12 třídách v KH kraji spočívá v dlouhodobém působení umělce/kreativce ve třídě společně v tandemu s pedagogem a v hledání uměleckých a kreativních řešení v jednotlivých předmětech a třídách
Kreativní výchova k občanství v praxi
Nabízíme odborné vedení skupiny mládeže při přípravě kreativní veřejné akce, ať už půjde o zapojení do průvodu Sametové posvícení, nebo třeba přípravu školní slavnosti s angažovaným přesahem.
Kreativní workshopy
Na přípravě a realizaci kreativních workshopů se podílí umělci*kyně, kteří svou aktivitou dále rozvíjí potenciál u dětí skrze tvůrčí činnost.
Kunstkamera
Edukační program pro 6.–9. třídu ZŠ k výstavě Disegno Interno – Eva Švankmajerová / Jan Švankmajer.
Kurz mozaiky z plochého barevného skla
Na kurzu mozaiky z barevného tabulového skla budete pracovat se sklem, které se používá na vitráže, nebo Tiffany techniku. Naučíte se sklo řezat pomocí řezáku na sklo, štípat kleštěmi, a zabrušovat na sklářské brusce.
Kurz mozaiky z ručně štípaného skla a kamene
Na kurzu mozaiky z ručně štípaného mozaikového skla a kamene se seznámíte se způsoby realizace mozaiky a postupy při převádění malířské předlohy do techniky mozaiky.
Kurz výroby skleněných šperků
Na kurzu výroby skleněných špeků z barevného tabulového skla budete pracovat se sklem, které se používá na vitráže, nebo Tiffany techniku. Naučíte se řezat sklo pomocí řezáku na sklo a zabrušovat na sklářské brusce.
Kůže sochy
Má socha kůži? Jakou může mít strukturu? A co naše vlastní kůže, jaká je a co se s ní dá udělat? K čemu nám je? Nové sochy na náměstí jsou neobvyklé nejen tím, jak vypadají, ale právě i svými povrchy.
Květy, květiny, zahrady
Animace představí fotografie Jana Ságla prostřednictvím interaktivní komentované prohlídky s pracovním listem a následné výtvarné dílny inspirované výstavou.
Leoš Janáček | Sinfonietta, op. 60
Vzdělávací experiment České filharmonie spolu s učiteli a jejich žáky. Jeden skladatel. Jeden opus. A zážitková hodina u vás ve škole.
Les-ekologie
Představte si, že žijete v pohádkovém lese. Co všechno v něm najdete, koho tam můžete potkat. Dozvíte se jak vy děti můžete pomáhat naší přírodě i planetě. Naučíte se poznávat rostlinky a živočichy, kteří tam s vámi žijí. Také společně zrecyklujeme materiály, ze kterých nám vznikne jeden společný 3D obraz, který vám zůstane na památku.
Letní dílny Divadla Paměti národa
Týdenní letní dílny v Praze a Brně, kde se účastníci ponoří do světa historie a na základě pamětnického příběhu z něj vytvoří divadelní představení.
Lidice – procházka starou vesnicí
Interaktivní vzdělávací program, který žáky prostřednictvím ilustrovaného průvodce seznámí s podobou a historií starých Lidic přímo na místě dnešního pietního území.
Lidice badatelsky
Vzdělávací program, který byl vytvořen k 80. výročí lidické tragédie, je určen pro starší žáky a založen na řešení badatelských otázek s využitím digitálních technologií.
Lidice očima pamětníků
Prostřednictvím výpovědí pamětníků, krátkých tematických videodokumentů a předmětů z historické sbírky Památníku Lidice žáci postupně odkrývají příběh i historii obce Lidice.
Lidice pro 21. století
Na webových stránkách www.lidice21.cz se mohou žáci zaregistrovat a zúčastnit se mezinárodní vědomostní soutěže, která trvá do 26. 2. 2024.
Lunapark filmových vynálezů
Víte, jak lidé přišli na to, že se můžou na pohádky také dívat, ne je jenom číst nebo poslouchat? Zjistili, že oči si „pamatují“, co viděly před krátkým okamžikem.
Mentoring: Rezidentní pobyt filozofa u vás ve škole
Cílem mentoringového programu je zavést filozofování v učitelském sboru a následně ve třídách mezi žáky. V programu se o vás bude starat náš lektor. Představí ukázkové lekce, bude pracovat s kolektivem učitelů, pro třídní sbor připraví kurz základu filozofování a spolu s ním se budete věnovat pečlivé reflexi ve skupinových i individuálních konzultacích.
Město očima chodce
Jaká je hodnota veřejného prostoru? Může obyčejný jednotlivec ovlivnit podobu města? Odpovědi na tyto a další otázky pomáhá nalézat vzdělávací projekt Město očima chodce pro studující ZŠ a SŠ ve věku 12–16 let.
Metamorfózy
Brouk v klobouku a vestičce, co tančí kankán, nebo zpívající kámen? Vypadnutý zub na procházce? Za pomoci našich těl, papíru a tužky dáme prostor nezkroceným představám.
Mezi námi jsme doma
Mezi námi jsme doma je tvůrčí pohybově-výtvarná dílna komunikující téma domova a bezpečí. Od počátku interaktivní program nabízí hry, v nichž si každý/á nachází své místo, kde je hezky, útulno, teplo, mile…
Mladí ladí dětem: Timbalooloo do škol
Mladí ladí dětem pracuje již 10 let s hudební metodou Timbalooloo izraelsko-amerického klarinetisty a lektora, Orana Etkina. Tuto metodu přináší projekt do českých škol napříč Českou republikou.
Moje galerie
Vzdělávací program ve sbírkové expozici středověkého umění pro 2. stupeň ZŠ. Přijďte si vytvořit vlastní výstavu a poznat, jak je navržená ta naše.
Mraveniště
Mraveniště je obří dřevěný labyrint, síť prolézaček, tunelů, mostů a dalších tajemných zákoutí.
Myšlenkové bubliny
Edukační program k sólové výstavě Karímy Al-Mukhtarové First Principles pracuje s kombinací technických přístupů a otevírá otázky dotýkající se identity, tradic a významu umělecké tvorby.
Myslet (s) divadlem
Co to je divadelní znak? Jak vypadá metafora na jevišti? Nebo jak důležitá pro vyznění situace je skladba mizanscény? Žáci se se všemi těmito pojmy seznámí pomocí praktických cvičení na interpretaci nonverbální komunikace, na základy jevištního pohybu či vnímání prostoru.
Na chvíli hercem
Interaktivní dílna pro žáky 1. či 2. stupně, při které si na vlastní kůži vyzkouší, co všechno obnáší být hercem.
Nebojte se poezie
Projektový den je věnován různorodým aktivitám s poetickými texty. Použity jsou metody dramatické výchovy, výtvarné aktivity, pohybová a hlasová cvičení i vlastní literární tvorba.
Neformální vzdělávání v HaDivadle
Generační studiová divadla netvoří pouze angažovaní tvůrci, ale zejména jejich zanícené publikum. Divadelní činnost ze své podstaty chápeme jako prostředek ke zkoumání světa – a tak je přirozené, že se vydáváme cestou „zkoumání divadlem“, ale i „zkoumání divadla“.
Někde tam je
Edukační programy seznamují studenty prostřednictvím dialogu a vzájemné interakce s pestrou paletou uměleckých přístupů a prostředím galerie. Vedou k aktivnímu zájmu o současné umění a rozvoji vlastní kreativity.
Než se rozsvítí Lucerna
Interaktivní procházka po okolí Divadla v Dlouhé. Čeká vás společný úvod a pak už se sami vydáte na cestu plnou úkolů, která vás naladí na naše představení a možná se o něm dozvíte i něco nového.
O baroku všemi smysly
Vzdělávací program ve sbírkové expozici Staří mistři pro žáky 1. stupně ZŠ pro všechny smysly.
O barvě
Výtvarná dílna O barvě je plná poznání, pokusů a tvoření. Zkusíme, jak na nás různé barvy působí a že se dá pomocí nich vyprávět příběh, nebo měnit vyznění obrazu.
O čem bylo „bylo nebylo“?
Interpretační dílna s metodami storytellingu. Proč celý svět zná zrovna příběh o Červené Karkulce, Krásce a zvířeti nebo Popelce? Co je na těchto příbězích tak přitažlivého?
O Jonášovi a velrybě
Prostřednictvím dialogu, vyprávění, krátké výtvarné aktivity a dramatizace seznamuje dětské návštěvníky s biblickým příběhem O Jonášovi a velrybě, který se váže ke štukové výzdobě budovy Gočárovy galerie.
O zapomenuté loutce
Program O zapomenuté loutce je součástí programů Divadlo na vlastní kůži a je určen dětem z mateřských škol. Děti se zapojí do interaktivního příběhu o rozbité loutce a stanou se hlavními hrdiny dobrodružství, kde budou řešit úkoly a překonávat překážky. Cílem je nejen seznámit je s loutkovým divadlem, ale také naučit je vážit si starých věcí, současně také rozvíjet jejich tvořivost, řešení problémů a schopnost pomáhat.
Občanská angažovanost s humorem
Probírat společensky závažná témata může být i zábava. Kreativní workshop propojuje diskusi, výtvarnou činnost a práci s textem, aby ukázal, jak lze problém nahlédnout a kreativně ztvárnit s nadsázkou a humorem.
Obrázkový lexikon pana Jana
Edukační program pro MŠ a 1. třídy ZŠ k výstavě Disegno Interno – Eva Švankmajerová / Jan Švankmajer
Od fotky z mobilu k fake news
Program je zaměřený na kreativní práci s fotkou a soukromí na webu.
Od tradice k moderně
Program nabízí náhled do doby a kultury počátku 20. století, a to prostřednictvím života a díla architekta a designéra Dušana Jurkoviče.
Od zrnka k umění
Interaktivní prohlídka Gočárovy galerie v Automatických mlýnech představí návštěvníkům historický kontext budovy navržené Josefem Gočárem i zajímavosti z procesu její přeměny z mlýnů na výstavní prostory.
Odkud je blízko ke hvězdám?
Děti prozkoumají hvězdy jako pomocníky pro měření času, jako tvary opakující se v přírodě i jako symboly, které září v uměleckých dílech.
Okem, uchem i rukou
Edukační program má proměnlivý obsah v návaznosti na výstavy, které momentálně probíhají ve zvukové galerii Igloo a galerii Alternativa. Téma ale zůstává stejné: jakými smysly můžeme vnímat umění? Stačí nám jen oči nebo můžeme využít také uši a ruce?
Osvobozené – trenažér české politické satiry
Interaktivní program o slavné dvojici V+W a české avantgardě pro jednu školní třídu. Doporučujeme pro studenty středních škol.
Oživ obraz / dílna animovaného filmu
Program pro I. a II. stupeň ZŠ začíná před originály obrazů a soch v expozicích Rakouská Morava, Moderna nebo Od moderny po současnost. Následně vybraná díla oživíme v Univerzitním kině Scala pomocí techniky ploškové animace.
Paměť národa: Lidi to tak nenechaj
Je léto roku 1949. Komunisté utahují oprátku. Společnost je pod tlakem, represe se stupňuje. Poválečné nadšení ochladlo. Najde se člověk, který má odvahu se režimu postavit? Jaké je ochotný převzít riziko? Co všechno je nyní v sázce?
Pět minut před pohádkou
Projekt Pět minut před pohádkou je určený pro děti MŠ. Hlavním principem pro společné divadelně-výtvarné setkání je pohádka. Skrz hru, pohyb, materiál, zvuky i text děti aktivně vstupují do děje, zkoumají vztahy mezi hlavními hrdiny a hledají příčiny, které je vedly k jednání.
Pilařiště
Pilařiště je krásný prostor pro nejmenší děti, které se zde mohou učit a rozvíjet skrze hru.
Po stopách inovátorů: od nápadu k prototypu
Praktický a dynamický program je zaměřený na přeměnu nápadu v reálný prototyp.
Pohádky od Elišky
Hlasité čtení vybraných dětských pohádkových knížek a hravých básniček doprovázené hudbou. Program je vhodný pro třídy mateřských škol nebo pro děti od 2 let v doprovodu rodiče nebo vychovatele.
Pohybem k sebeuvědomění
V prostředí zkušebny divadelního souboru Farma v jeskyni se žáci skrze divadelní prvky a jednoduchá pohybová cvičení (Feldenkraisova metoda) naučí lépe vnímat vlastní tělo a propojenost jednotlivých jeho částí.
Pojďme slavit!
Edukační programy seznamují studenty prostřednictvím dialogu a vzájemné interakce s pestrou paletou uměleckých přístupů a prostředím galerie. Vedou k aktivnímu zájmu o současné umění a rozvoji vlastní kreativity.
Pomerančová loď
Pomerančová loď je hravou inscenací a dílnou o vzájemné potřebnosti a síle přátelství. Kontaktní představení plynule přechází v interaktivní program postavený na manipulaci s objekty, rytmech a fantazii. Heslo: SPOLU!
Pomník Jana Palacha od Johna Hejduka
Interaktivní prohlídka představí pomník Jana Palacha na nám. Jana Palacha. Následovat bude výtvarný workshop inspirovaný sochou v Edukačním centru GHMP v Colloredo-Mansfeldském paláci.
Populární hudba a nové hudební nástroje
Co a jak posloucháme? Co je a co není hudba? Kdo to určuje? Proč se nám některá písnička tak líbí a jiná vůbec? Jak se vlastně dělá současná populární hudba, a víte, že vám k tomu stačí váš počítač nebo dokonce telefon?
Pracovní listy
Metodické listy jsou navrženy tak, aby je děti mohly vypracovat samostatně a dostaly všechny potřebné informace. Listy mohou ovšem sloužit také jako vzdělávací materiál k průřezovým tématům ve školách pro učitele*lky.
Pragovka v časech minulých
Edukační program pro základní školy Pragovka v časech minulých přivádí mladé účastníky na tvůrčí cestu historií industriální haly, zkoumá transformaci budovy a propojuje historii s současností.
Pravěk a emoji
Kde se vzalo písmo a jakou roli hraje obrázková komunikace dnes? Tvořivý workshop pro formální i neformální vzdělávání.
Přehlídka Máš umělecké střevo?
Projekt je určen studentkám a studentům středních škol. Zve je k aktivnímu zkoumání uměleckých přístupů a jejich významu v každodenním životě. Role pedagoga může být iniciační, motivační, konzultační.
Příběh Emílie Frejové, přeživší lidické dívky
"Mojí babičce bylo 8 let, když do jejího života zasáhla válka. V červnu 1942 totiž žila v Lidicích. Její modré oči a blond vlasy jí zachránily život. Jako její vnučka bych Vám chtěla vyprávět její příběh."
Příběh obce Lidice
Prostřednictvím digitalizovaných materiálů historické sbírky získávají žáci přehledný a srozumitelný náhled do života obce Lidice a jejího osudu.
Příběhy našich sousedů
Dokumentaristický projekt pro žáky 8. a 9. tříd základních škol a tercií a kvart víceletých gymnázií. Mají za úkol vyzpovídat pamětníka, natočit jeho vzpomínky, digitalizovat fotografie, prozkoumat archivy, a nakonec vytvořit rozhlasovou nebo video reportáž.
Přistupte blíže aneb Nebojte se moderního umění
Třídílný interaktivní program představuje české umění 20. století prostřednictvím pracovních listů, animace a jednoduchých tvůrčích činností.
Proč slavíme Velikonoce?
Vzdělávací program ve sbírkové expozici středověkého umění pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ. Zamyslíme se nad významem Velikonoc a vstoupíme do snové krajiny Getsemanské zahrady.
Program litevských dokumentárních filmů
Pásmo slavných litevských dokumentaristů Sny staletých, Cesta lukami zahalenými v mlze nebo Samota ukazují, že dokument nemusí hovořit pouze televizním jazykem, ale může se vyjadřovat neuvěřitelné poeticky. Lahůdka filmového jazyka děti a studenty zaručeně pohltí.
Prohlídka Dílen Jihočeského divadla
Poznejte zákulisí tvorby kulis a kostýmů Jihočeského divadla.
Prohlídka zákulisí Domu kultury
Interaktivní prohlídka pro žáky II. stupně ZŠ, studenty SŠ a jejich pedagogický doprovod.
Projektové vyučování ve škole a galerijní animace
Projektové vyučování je komplexní metoda, která žákům umožňuje dotýkat se reality, prožívat nové role, řešit problémy, propojovat a uplatňovat získané poznatky všech oborů při smysluplné a užitečné práci.
Prototýpci rostou ve škole
Prototýpci rostou ve škole pedagogy nezatíží. Naopak jim umožní s lehkostí pokrýt téma podnikavosti, zábavně rozvíjet kreativitu, bez problémů připravit 10 dnů projektového vyučování a zvládnout nové digitální dovednosti.
Průvodce prototýpka
Průvodce prototýpka nabízí dětem spoustu inspirace, zábavy, pocvičí jejich tvořivost, všímavost ke světu a pomohou jim rozpracovat vlastní nápady.
Putování za tajemstvím obrazů a soch
Program k nově vytvořené stálé expozici českého moderního umění Sedm dekád přiblíží stovku obrazů a sochařských děl.
Rande s materiály
Je látková taška více eko než plastová? Tvořivý workshop pro formální i neformální vzdělávání.
Rap a hip hop
Jsou rappeři básníci? Můžeme skrze něj lépe poznat současný svět, hierarchie a existující nerovnosti nebo své emoce a vztahy? Prozkoumejme zásadní etapu hudební historie i příběhy jejích tvůrců a tvůrkyň.
Reproduktor Galaxie Komplexu auDIO #MMDDYY
Zvuková nahrávka do prostranství v městském prostředí, ať už se procházíš, běháš, nebo jen tak sedíš na lavičce. Hýbej a pohybuj se, kolik tělo ráčí a staň se součástí prostorové kompozice Reproduktor galaxie komplexu au DIO!
Ridina Ahmedová: Každé tělo má svůj příběh
"Naše tělo... Často pochybujeme o tom, jestli je dost dokonalé. A jestli tak, jak jsme, si zasloužíme přijetí, uznání a lásku druhých. Jestli máme místo na světě hnaném tlakem na výkon a na vizualitu. Možná nám někdy řekl někdo poznámku o našem vzhledu, která se nám zaryla pod kůži a na dlouho nás ovlivnila. Jak si v tom všem hledat sebepřijetí?"
Říká se, že Nová vlna je mrtvá
Animace ke krátkodobé výstavě seznámí žáky s nejvýznamnějšími českými nerežimními umělci 80. let. Po komentované prohlídce budou žáci tvořit inspirováni vystavenými díly.
Robopis: Storytelling ve věku AI (s prokletými básníky)
Studenti spolu s nástroji AI (např. ChatGPT) vytvářejí příběhy ve formě povídek či divadelních scének. Také se zamýšlejí nad genezí svého uměleckého textu a nad vhodnými podobami zapojení AI do tvůrčího procesu.
Rozcvička s umělou inteligencí
Napíšeme texty různých žánrů pomocí umělé inteligence a budeme je interpretovat vystavená umělecká díla.
S knížkou v akci
Kreativní literární dílna s využitím metod dramatické výchovy.
Sametové posvícení: Občanská angažovanost s humorem
Probírat společensky závažná témata může být i zábava. Kreativní workshop propojuje diskusi, výtvarnou činnost a práci s textem, aby ukázal, jak lze problém nahlédnout a kreativně ztvárnit s nadsázkou a humorem.
Sekal nebo nesekal?
Výtvarná dílna pro všechny malé umělce!
Semináře, webináře a kurzy pro vyučující od JSNS
Jeden svět na školách (JSNS) pravidelně připravuje pro vyučující, vzdělavatele a další pracovníky s mládeží semináře, webináře, kurzy a workshopy zaměřené na různá témata. Součástí nabídky jsou i tematicky zaměřené konference.
Silák Herákles
Vzdělávací program ve sbírkové expozici 19. století pro děti MŠ a 1. a 2. třídy ZŠ. Skrze prožívání vlastním tělem vstoupíme do báje o Heráklovi a dalších příběhů a prostředí řecké mytologie.
Sklo a keramika – umění znovuvyužití
Objevte tajemství přeměny staré keramiky a skla na nové výtvory. Naučte se umění upcyklace!
ŠKOLA TANČÍ – dopolední ochutnávka
Dopolední dílna, během které si žáci i pedagog vyzkouší, jaké to je, učit se školní látku prostřednictvím tvořivého pohybu pod vedením zkušeného choreografa/*ky přímo v prostorách školy.
ŠKOLA TANČÍ – kreativní vzdělávání v pohybu
Podpořit vlastní kreativitu, osvojit si lépe školní učivo skrze tvořivý pohyb a porozumět lépe sobě i ostatním. To je Škola tančí, kreativně-vzdělávací projekt, který spojuje světy pohybového umění a kreativního učení.
Školní projekce festivalu Jeden svět
Každoročně na jaře tisíce žáků a studentů vyráží do kin na největší festival převážně dokumentárních filmů o lidských právech na světě. Jeden svět přináší příběhy lidí z různých koutů planety a otevírá důležitá témata.
Snílek…hravé denní snění
Snílek je tanečně-objektová otevřená inscenace, komponovaná jako sled fantazijních příběhů ztvárňovaných pohybem, desítky polštářků a animacemi. Postupně vtahuje všechny děti do děje, až se rozpijí prostorové hranice.
Sny
Jaký je váš největší sen, vaše přání? Zdají se vám v noci sny? Budeme si povídat společně o tom jak vypadají vaše sny, můžete mít určitě jedinečné zážitky o které se můžete podělit s vašimi kamarády.
Sochat zvuky
Vytvoříme si zvukovou skladbu na krátké video.
Sochy Karlova mostu
Interaktivní prohlídka představí barokní sochy Karlova mostu. Následovat bude výtvarný workshop v Edukačním centru GHMP inspirovaný sochami.
Současné UMĚNÍ??? update
Akční umění na vlastní kůži. V prostředí třídy, ve skutečném čase. Nejúspěšnější program PLATO ve školách.
Srdce města
Dekonstrukce – účastníci se hravou formou pokusí najít a rozbušit srdce města.
Srozumitelná architektura
Program Srozumitelná architektura je zaměřen na přiblížení architektury různým věkovým skupinám, od mateřských škol až po střední školy.
Stabilitas loci – co je stabilita?
Studenti poskládají mozaiku pravidel, mezinárodních vztahů i hospodářských a duchovních funkcí bývalého cisterciáckého kláštera ve Žďáru nad Sázavou. Zamyslí se nad tím, jaké normy, způsoby řízení, ekonomické modely nebo nosné myšlenky fungují i v dnešní době.
Stálá expozice porcelánu
Seznámení s historií, vývojem a osudem nejstarších západočeských porcelánek, činnosti s pracovními listy, následná tvůrčí dílna inspirována porcelánem.
Staň se architektem
Program seznamuje žáky se základy architektonického myšlení.
Staň se designérem
Program je zaměřený na designové myšlení a schopnost rozlišovat mezi vlastními a cizími potřebami.
Staň se reportérem
Praktický celoroční kurz – Vyzkoušej si práci reportéra s mikrofonem – jaké to je stát před kamerou, jak se dělá stand-up? A jak rozhovor? Kam si stoupnout, kam se dívat, jak se ptát a jak se na rozhovor připravit?
Stavíme nové Lidice
Program rozvíjí tvořivost a skupinovou práci žáků. Podporuje práci s textem. Seznamuje s historickými fakty lidické tragédie. Je vhodný pro žáky od 4. do 7. třídy ZŠ.
Stipendijní akademie MenART
Stipendijní Akademie MenART se zaměřuje na podporu a vzdělávání žáků a studentů nadaných v uměleckých oborech. A také na další vzdělávání a podporu pedagogů, kteří se jim věnují.
Stopaři příběhů, dílny dokumentárního divadla
Chcete poznat atmosféru 50. a 60.let 20. století? Dozvědět se, jak se žilo v totalitě od těch, kdo byli tenkrát mladí a zažili ji na vlastní kůži? Prostřednictvím vyprávění pamětníků a divadelně výtvarných aktivit vtahujeme děti i dospělé do příběhů z každodenního života a inspirujeme je k bádání o historii ve vlastní rodině.
Středověk očima mnicha
Během programu se děti stanou mnichy žďárského kláštera. Ze svého středu zvolí opata a naplánují jeho cestu na generální kapitulu do zahraničí. Dobový kontext středověku dětem pomůže vykreslit mozaika informací, které si vyhledají v Muzeu nové generace.
Svět je velký orchestr!
Spolu s dirigentem a skladatelem Gustavem Mahlerem zažijeme jeho dětský příběh v Jihlavě a zahrajeme si na dirigenty vlastního života.
Svět na stole
Vzdělávací program ve sbírkové expozici Staří mistři II pro žáky 1. stupně ZŠ, ve kterém objevíme svět zátiší.
Symbiózy
Inkluzivní kulturní program pro základní a střední školy v Brně a okolí.
Tajemství gotiky
Vzdělávací program ve sbírkové expozici středověkého umění pro studenty SŠ. Na základě indicií budeme odhalovat tajemství gotiky a získávat odpovědi na důležité otázky středověku.
Tanec školám – ukázkové lekce
Jak může vypadat lekce Taneční a pohybové výchovy, která je součástí oblasti Umění a kultura? Je to skutečně vhodné pro všechny děti? Bude to bavit i kluky? Vyzkoušejte si pohybovou lekci projektu Tanec školám se svou třídou. Kreativní pohybové lekce doprovází živá hudba.
Tanky na plovárně
Dokumentární divadelní inscenace Tanky na plovárně je svědectvím o životě teenagerů v 60. letech minulého století. Z první ruky se dozvídáme, jak prožívali uvolňování atmosféry, prudký zvrat okupace i plíživý nástup normalizace. Osobní příběhy doplňují unikátní dobové záběry ze soukromých filmových archivů.
Tělo a mysl – metoda vědomé stopy pohybu
Program interaktivně, sebezkušenostně představuje Metodu vědomé stopy pohybu (MVSP). Jedná se o komplexní metodu založenou na propojení kultivace pohybu a následně grafické stopy pohybu. Vede k soustředěnému pozorování a vědomému opakování pohybů.
TěloCIRK
V cirkuse se nedá vyhrát, ale zúčastnit se může každý! TěloCIRK je projektem CIRQUEONu - Centra pro nový cirkus, který nabízí školám alternativní hodinu tělesné výchovy, při které si studenti vyzkouší techniky nového cirkusu.
theatrum.online – webová učebnice o divadle pro 15+
Theatrum.online je webová multimediální publikace – učebnice o divadle pro 15+. Čtyři kapitoly – Dialog, Vyprávění, Maska a Divadelnost doplňují materiály Jak mluvit o divadle? Jak učit divadlem? a Slovníček divadelních pojmů.
theatrum.online – workshopy pro pedagogy a pedagožky
Návazné workshopy pro vyučující k učebnici theatrum.online připravujeme ve spolupráci s profesionálními divadelníky, divadelnicemi, lektorstvem. Jsou určeny pedagogické veřejnosti ze středních škol, gymnázií i dalších institucí.
Ticho promlouvá aneb cesta přírody
Animační program ke stálé expozici Transmise představuje žákům jednu ze tří částí výstavy věnovanou tématu přírody a krajiny.
To bude dílo
To bude dílo je kreativní cyklus výtvarné tvorby z korálků a bižuterních komponentů výsledným dílem je socha, objekt, malba, kresba.
To je náš film
Program je učený pro menší i větší dětské skupiny. Děti s pedagogem si mohou film výtvarně připravit ve svém prostředí (možná osobní konzultace lektora) a pak si ho přijdou ve zvolený termím naanimovat. Pracovat budeme s kombinovanými technikami jako jsou fotky, ploškové loutky, malované pozadí. Film si mohou děti na místě také ozvučit. Výsledkem bude animovaný film na předem zvolené (mezioborové) téma.
To, co jsem já aneb Makovský by se divil
Co se dá vyčíst z těla sochy? Je to stejné, jako u lidí? Podíváme se společně blíže na novou expozici Vincence Makovského a jeho sochy trochu oživíme. Skrze pátrací hru ve skupinách poodhalíme Makovského vazby na Nové Město i k sochařce Haně Wichterlové a vyzkoušíme si práci s pravou sochařskou hlínou, do níž možná „otiskneme sami sebe“.
Tokio a každodenní život v něm
Projekce filmu Dokonalé dny (Wim Wenders, 2023) s ochutnávkou a diskusí na téma každodenního života v Tokiu s autorem komiksové knihy Iogi, aneb "Vše, co jste chtěli vědět o Tokiu, ale nenapadlo vás se zeptat".
Toto není jenom kniha
Jak využít publikaci věnující se vizuální gramotnosti ve škole? Tvořivý workshop nejen pro učitele výtvarných oborů ZŠ a SŠ.
Továrna na utopii
Autorská interaktivní výstava Továrna na utopii, divadla Drak, kde vás čeká pět originálních zastavení, inspirovaných literárním dílem Karla Čapka.
Tradiční výšivka v novém kabátě
Program zkoumá hodnotu uměleckých děl a jejich potenciál pro společnost, s důrazem na tradiční výšivku. Studenti se seznámí s principy této starobylé techniky a prozkoumají její roli v současném umění.
Tvar, zvuk, pohyb
Edukační programy seznamují studenty prostřednictvím dialogu a vzájemné interakce s pestrou paletou uměleckých přístupů a prostředím galerie. Vedou k aktivnímu zájmu o současné umění a rozvoji vlastní kreativity.
Tvůrčí svět materiálů: objev, tvoř, inspiruj
Naučte se přeměňovat staré předměty na nové skvosty skrze upcyklaci. Objevujte s námi, jak každý materiál může dostat druhou šanci a vytvářejte jedinečné výtvory plné hodnoty a inspirace.
Ukázková hodina filmové výchovy s Filmoukou
Filmouka je unikátním průvodcem pro žáky, rodiče i učitele, který vysvětluje vše podstatné, co je spojené s filmem a audiovizuální kulturou. Ideálně když ji bude mít „při ruce“ každý, kdo přemýšlí nad filmy a videi, nad tím, jak jsou udělány a co se jimi autoři snaží říct. Filmouku využijí ale i učitelé ve škole.
Umělci po škole
Umělci po škole je vzdělávací projekt zaměřený na rozvíjení kreativity ve výuce na ZŠ. Skrze přímé zapojení umělců do výuky a úzkou spolupráci s vyučujícími a žáky, otevírá školní prostředí dialogu se současným uměním.
Umění hravě pro malé i velké
Edukační program v expozicích s názvem Rakouská Morava a Od moderny po současnost.
Umění naslouchat aneb cesta člověka
Animační program ke stálé expozici Transmise blíže představuje žákům jednu ze tří částí výstavy, která je věnovaná tématu člověka a jeho světu.
Umění papíru: výroba, potisk, vazba
Objevte umění výroby papíru, techniky linorytu a tajemství japonské sešitové vazby. Ideální kombinace kreativity, historie a řemesel pro rozvoj dovedností žáků.
Umění pod mikroskopem
Během programu podrobně prozkoumáme různé způsoby výtvarného vyjádření na příkladech děl ze stálé expozice nového umění.
Unesco-designová stezka
Interaktivně vás provedeme krajským lázeňským městem plným designu, umění a architektury. Seznámíme vás s tématem lázeňství, UNESCO a jeho významem pro Karlovarský kraj.
URBS – zahraj si město
Tvorba zábavně vzdělávací hry o jihlavské architektuře a urbanismu.
Ve stínu Romea a Julie
Tvořivá dílna, která řadou interaktivních forem pracuje s tématy jinakosti, odlišnosti a rozdílnosti úhlů pohledů.
Veronika Knytlová: Kaleidoscope
Přijďte se naladit. Vydechnout a nadechnout. Zažít příjemný pocit souznění s okolním parkem, ale i rytmem svého srdce. Cílem hodinové session je nechat se vést a věnovat se pozorování zcela obyčejných věcí. Tak obyčejných a samozřejmých, že jsme se už odnaučili je vnímat.
Vesmír
Co všechno je prospěšné pro naše tělo a duši? Na velký papír si namalujete rukama i nohama pastelkami vaše tělo, za doprovodu otázek a odpovědí Víly Elišky budeme postupně doplňovat do obrázku každého z vás jídlo, které je zdravé v porovnání s nezdravým. Zároveň si i povíme něco o zdravém pohybu.
Všechny barvy tygra
Projektový den s filmovou výchovou a filmovými dílnami pro nejmenší.
Vyprávět zvukem
Pomocí speciálních elektrosluchů prozkoumáme budovu trafostanice a zjistíme, co vše kolem nás vyzařuje elektromagnetického vlnění. Vytvoříme si vlastní zvukovou skladbu.
Vysoko, nízko, daleko, blízko
Jak zacházíme s věcmi, které jsou pro nás důležité a vzácné? Jaké jim vybíráme místo a proč? Jak se k nim chováme? Ukrýváme nebo vystavujeme? Chráníme nebo používáme? Jak zvolené místo ovlivňuje nadále naše vnímání věci? A jak na nás působí vše, co je tak vysoko nebo daleko, že si na to nemůžeme sáhnout? Tohle všechno zkusíme společně zjistit přímo ve výstavě IN MARGINE!
Výtvarné workshopy v domě U Rytířů
Navštivte s vašimi žáky renesanční dům U Rytířů. Ke každé výstavě je pro školní skupiny připraven edukační program.
Výtvarný ateliér
Inspirací pro tvorbu je vždy jedno vybrané dílo ze současných výstav, které jsou v galerii k vidění. Nejprve se s dílem (obrazem, sochou, plastikou, instalací,…) seznámíme, povíme si něco o okolnostech jeho vzniku i jeho tvůrci, a pak už se přesuneme do ateliéru, kde nám nebude nic bránit v naší tvorbě podpořené pestrou škálou výtvarného materiálu.
Výuka s dokumentárním filmem z portálu jsns.cz
Jeden svět na školách (JSNS) poskytuje vyučujícím a dalším pracovníkům s mládeží atraktivní formou audiovizuálních lekcí dokumentární filmy a metodické materiály dostupné online a zdarma na portálu jsns.cz.
Vzdělávací projekce Muže bez minulosti
Vzdělávací projekce filmu velikána finské kinematografie Akiho Kaurismäki Muž bez minulosti nás přivede ke studii různých reakcí na člověka, který se vyrovnává se ztracenou identitou, nikam nepatří a začíná nový život.
Workshop DidaDiv – didaktické loutkové divadlo
Instantní divadelní proces na kartonové scéně. Tým z Free Apples provází účastníky tvorbou loutkového divadelního představení od nápadu přes výrobu kulis, loutek, scénáře, až po natočení vlastního autorského videa.
Workshop Jak uvést Filozofii pro děti do praxe?
Chceme, aby byl dětem, ale i dospělým poskytován prostor pro svobodné myšlení, není však v našich silách filozofovat se všemi, kteří by to uvítali. Proto jsme vytvořili sérii programů pro školy a další organizace, které mohou do svého kurikula zařadit dovednosti filozofování. Čím více nás bude, tím lépe pomůžeme kultivovat společenský dialog.
Workshopy k představení Antigona
Program k představení Antigona má dvě části - před představení a po představení. Pro školní kolektiv je možné objednat část před, po nebo obě. Workshop připravuje studenty na divadelní zážitek, v druhé části nabízí studentům prostor pro reflexi a diskuzi o tom, jak se antický příběh týká současnost i jich samých.
Workshopy na recyklaci a udržitelnost
Dobrodružná výprava světem designu a ekologie, která vám ukáže jak ze starých věcí udělat nové, vdechnout jim nový život nebo je zrecyklovat a vytvořit novou funkční věc. Vyzkoušíte si práci designéra a naučíte se navrhovat, myslet a tvořit jako on.
Workshopy na řemeslo a polytechniku
Dobrodružná výprava světem designu a řemesla, která vám ukáže jak se pracuje s nástroji, materiálem, co obnáší ruční práce a jaká jsou tradiční řemesla kraje. Vyzkoušíte si práci designéra a řemeslníka naučíte se navrhovat, myslet a tvořit jako on.
Youth in the Cave
Youth in the Cave je unikátní kroužek, který mladým talentům zpřístupňuje profesionální tvůrčí principy souboru Farma v jeskyni. Rozvíjí vědomí těla, prostorové vnímání, fyzickou artikulaci, estetikou i rytmus pohybu.
Za cenou pravdy
Workshop interaktivními formami vede k přemýšlení o pojmech jako je hrdinství, pravda a vlastenectví. Účastníci se vydají po stopách hrdinů, objeví divadelní zákoutí a hlasují, který z hrdinů si zaslouží vyznamenání.
Za lidovou písní netradičně
Jak vznikla lidová píseň a jaký má její text a nápěv význam? Co se stane, když změníme její charakter v různých hudebních a interpretačních stylech jako třeba opera, jazz, nebo rockový zpěv? Na lekci si toto všechno nejen poslechnete, ale také sami vyzkoušíte!
Za příběhem papíru
Víte, co to je pergamen, jak se vyráběl a k čemu sloužil? Jak se papír vyvíjel a z jakých materiálů vznikal, než došel do podoby, v které ho známe dnes? V rámci dílny si vyzkoušíme vytvořit ruční papír.
Základní principy a metody rozvoje kreativity
Akreditované komplexní školení na rozvoj volné kreativity dětí a její provázání s realitou, která je obklopuje.
Základy cirkusové pedagogiky pro učitele a pracovníky s mládeží
Cirkusová umění mohou obohatit pedagogickou praxi ať už ve škole nebo v rámci volného času. Svým přístupem a nástroji mohou inspirovat učitele, pracovníky s mládeží, sociální pracovníky. CIRQUEON nabízí několik druhů MŠMT akreditovaných kurzů určených všem, kteří mají zájem cirkusová umění ve své pedagogické praxi využívat.
Základy cirkusové pedagogiky v multioborové praxi
Cirkusová umění mohou obohatit pedagogickou praxi ať už ve škole nebo v rámci volného času. Svým přístupem a nástroji mohou inspirovat učitele, pracovníky s mládeží, sociální pracovníky. CIRQUEON nabízí několik druhů MŠMT akreditovaných kurzů určených všem, kteří mají zájem cirkusová umění ve své pedagogické praxi využívat.
Zaposlouchej se
Napneme uši na poslech. Porovnáme tvorbu dvou hudebních inovátorů. Budeme tvořit za pomoci současných hudebních technologií.
Zarámuj to!
Vystavovat umění je umění! Nebo ne? Pojďme společně prozkoumat, co dělá s uměleckým dílem a námi samotnými to, jak a kde je prezentováno. Je obraz bez rámu jako tělo bez duše? A co teprve socha bez soklu? Čím vlastně začíná a končí umělecké dílo? Rámem? Zdmi galerie? Nebo dokonce představou v naší hlavě? To všechno zjistíme!
Zaváté šlépěje / Projektový den
Edukační program nabízíme školním skupinám jako projektový den (4 x 45 min. s přestávkou). Je zaměřený na osobu sochaře Jaroslava Šlezingera (1911–1955), rodáka z Vysočiny, jehož život zásadně ovlivnily dějiny první poloviny minulého století. Odehrává se v budově galerie a ve veřejném prostoru - centru Jihlavy.
Zdědil jsem zámek
Pojďme společně prozkoumat spletité interiéry zámku a sochy z dílny M. B. Brauna. Nebudeme jen prohlížet statické expozice, ale necháme na sebe působit autentické prostory a umělecká díla.
Zdravé tělo
Co všechno je prospěšné pro naše tělo a duši? Na velký papír si namalujete rukama i nohama pastelkami vaše tělo, za doprovodu otázek a odpovědí Víly Elišky budeme postupně doplňovat do obrázku každého z vás jídlo, které je zdravé v porovnání s nezdravým. Zároveň si i povíme něco o zdravém pohybu.
Ze života české společnosti
Zažijte s námi projektový den na téma novodobých dějin. Celodenní program "Ze života české společnosti" na motivy stejnojmenné knihy od Josefa Škvoreckého má za cíl seznámit žáky s klíčovými událostmi mezi lety 1946 - 1989. Program využívá prvky deskových her a dramatizace. Nenásilnou a hravou formou seznamuje žáky s obdobím totality od voleb v květnu 1946 až po Sametovou revoluci 1989.
Ze života galerie
Vzdělávací program ve sbírkové expozici 1918–1938: První republika pro žáky 3.–5. třídy ZŠ. Vzdělávacím cílem programu je společně nahlédnout téma hodnoty uměleckého díla a potenciálu umění pro společnost. Program rozvíjí kulturní kompetenci a přispívá k orientaci v kulturním dědictví.
Ze života umělce
Přijďte poprvé navštívit galerii! Zjistíte, že galerie může být zajímavým místem - plná her, zábavy a poznání. Staňte se sochaři, malíři i zkušenými návštěvníky.
Zengerovka LIVE
Vyzkoušíme si, jak natočit poutavé krátké video a vytvořit filmový obsah do 30 sekund.
Živé slovo a hlas
Umění zaujmout nezáleží pouze na obsahu slov, ale i na osobnosti a celkovém projevu. Dílna nabízí objevování našeho hlasu a řeči coby primárního projevu, jeho meta komunikačních možností a dovedností. Práce s tělem, dechem, rytmem. Díky hravým, šetrným a zdánlivě nenápadným cvičením se dovídáme o povaze naší řeči a potřebách našeho hlasu.
Živé sochy Marie Uchytilové
Seznamte se s příběhem Lidic prostřednictvím unikátního sousoší 82 bronzových soch v nadživotní velikosti akademické sochařky Marie Uchytilové, která své životní dílo věnovala dětským obětem války.
Život na spektru – Víkendoví rebelové
Projekce filmu Víkendoví rebelové (Marc Rothemund, 2023) a beseda s lektory Národního ústavu pro autismus určená žákům a studentům od 12 let.
Znáš mě?
Edukační program se věnuje dvěma významným osobnostem, rodákům z Vysočiny Gustavu Krumovi a Jaroslavu Šlezingerovi. Cílem programu je seznámit žáky s oběma umělci prostřednictvím archivních materiálů, dobových fotografií a ukázkou jejich tvorby. Pomocí nich žáci sami sestavují životopis obou výtvarníků, který si ve skupinách navzájem prezentují. Program je zakončen tvořivou aktivitou ve výtvarném ateliéru.
Zrození korálku
Exkurze do expozice výroby korálků s výkladem, stroje na mačkání, broušení či navlékání korálků, které se používali napříč časem. Dobové fotografie, vzorkovnice a historická sbírka skleněných vinutých perlí a bižuterie.
Zvířecí planeta
Když jsem holub, nemůžu jít na záchod, když jsem liška, nemůžu jít do obchodu. Program k výstavě Uprchlá, našel skrýš, stále uniká (Zvířecí zpravodajství).
Zvuk ve filmu
Zvukový doprovod patří k filmu od samotného vynálezu tohoto média. Jeho podoba a způsob využití však prošly významnými proměnami v návaznosti na neustávající rozvoj techniky a technologie i filmového stylu.